Thursday, August 13, 2015

Hobi baru

Minat berkebun pulak sekarang...
Tenang je hati bila tengok bunga2 ni berkembang..

Thursday, August 6, 2015

Resipi Sardin Buat Sendiri


RESEPI SARDIN BUAT SENDIRI

bahan-bahannya :

1 kg ikan selayang/ sardin segar.
2 labu bawang besar dipotong dadu
5 ulas bawang putih kisar.
2 biji Buah tomato didadu kasar
1/ 2 cawan tomato puri.
1/ 2 cawan tomato sos
Kalau nak pedas tambah sedikit sos cili.
Gula dan garam secukup rasa.
Setengah cawan minyak.
1 sdt Serbuk lada putih.
Air secukupnya ( 1 jug, masuk sedikit demi sedikit)
Periuk Pressure Cooker ( saya guna noxxa).

Cara-caranya :
1. Panaskan minyak. Tumiskan bawang putih dan bawang besar sampai wangi.
2. Masukkan tomato buah, tomato puri, tomato sos dan cili sos.
3. Masukkan air dan ikan. Tambah garam dan gula.
4. Masak menggunakan pressure cooker 30 minit.
5. Tambahkan air jika perlu. Dan masak lagi 20-30 minit. Tambah air sedikit demi sedikit lagi. Biarkan kuah pekat dan ikan benar- benar lembut isinya.
Sedia untuk dihidangkan dengan Nasi Putih.. Sedap wooo..
ALHAMDULILLAH.

Tambahan :
**************
Nak perah limau nipis pun boleh, kalau nak hilangkan hanyir.
Nak tumis dengan cili kering kisar pun boleh untuk pedas.
Nak tambah daun kari pun boleh.
Ada juga orang tambah tepung gandum untuk pekatkan kuah.

Florentine Cookies / Krunchy Karamel Almond


Florentine Cookies / Krunchy Karamel Almond
Ihsan: facebook.

200 gm tepung Florenta
200 gm badam keping
100 gm kuaci hitam
20 gm bijan hitam

Badam dan kuaci di bakar sebentar dalam oven pada suhu 160 C selama 5 minit
Satukan semua bahan dalam bekas
Gaul rata, hingga semuanya bersalut sempurna

Sediakan loyang 14x14 inc, alas loyang dengan kertas kek sahaja
Panaskan oven pada suhu 160C
Tuangkan adunan tadi dalam loyang dan ratakan nipis
Bakar dalam oven selama 10 minit
Sejurus keluar dari oven terus potong kepada kepingan
Simpan dalam bekas kedap udara.

Ungu - Bila Tiba


Saat Tiba Nafas Di Ujung Hela
Mata Tinggi Tak Sanggup Bicara
Mulut Terkunci Tanpa Suara

Bila Tiba Saat Berganti Dunia
Alam Yang Sangat Jauh Berbeda
Siapkah Kita Menjawab Semua
Pertanyaan

Bila Nafas Akhir Berhenti Sudah
Jatuh Hati Pun Tak Berdaya
Hanya Menangis Tanpa Suara

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati Tinggal Menunggu Saat Nanti
Ke Mana Kita Bisa Lari
Kita Pastikan Mengalami
Mati

Bread Lasagna (Beef)



Bahan-bahan (inti) :
250g Daging cincang (if bekas besar lebihkan)
2 sosej (hiris-optional sekadar memeriahkan)
1 biji bawang holland (dadu)
3 biji bawang putih (cincang)
4 sudu sos pasta (sos tomato pon boleh)
4 sudu sos black pepper
Serbuk paprika (optional-den tambah)
Mixed herbs (optional-den tambah)
3 inch carrot (dadu) - blh guna mix vege
1 batang cili merah (hiris halus)
1 batang cili hijau (hiris halus)
Daun sup (hiris halus)

Bahan-bahan lain :
Roti gardenia (atau apa2 roti, berapa keping ikut bekas)
12 slice Cheese (sama mcm roti-ikut bekas)
½ cawan Mozzarella cheese (parut-optional)
100ml susu segar
2 biji telur
Majerin (untuk gris tray)

Cara-cara (inti) :
1. Panaskan minyak, tumis bawang holland & bawang putih sehingga wangi.
2. Kemudian masukkan carrot, masukkan daging cincang & sosej. Masak sehingga daging empuk.
3. Selepas daging empuk, masukkan sos pasta & sos blackpepper. Gaul sebati.
4. Letak serbuk paprika & mixed herbs. Gaul sebati.
5. Masukkan cili merah, hijau & daun sup.
6. Gaul rata. Masak sekejap. Siap, ketepikan & biar sejuk.

Cara-cara (melapis) :
1. Gris tray dengan majerin
2. Kacau telur & susu sehingga sebati. Celurkan roti
3. Susun roti dlm tray rapat².
4. Kemudian letak inti di atas roti dan ratakan.
5. Letak slice cheese di atas inti.
6. Ulang cara 2-5
7. Layer yg atas sekali tabur mozzarella.
8. Bakar 160-180°c (ikut oven masing²) - 40minit









Resipi Roti Arab


Roti Arab
Ihsan - copy-paste facebook

Bahan2:
1. 500g tepung
2. 1 peket ibu roti / yis 11g
3. Secubit garam
4. Air secukupnya...biasanya 1 cawan dah cukup

Cara2:
1. Gaul tepung, yis & garam...gaul kering.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil uli tepung hingga sebati...pastikan adunan tak lembik. Uli sampai tepung tak melekat di tangan.
3. Bulat2kan doh sebesar saiz tutup botol minyak masak yg 5 liter tu. Bulat besar2 la...
4 . Biarkan doh naik sekali ganda...dalam 10 minit...lepas tu ambik sebiji2...lenyek atas papan potong ka, atas dulang ka, atas lantai ka.. biasa jadi saiz besar piring nasi.
5. Letak atas kuali rata. Kalau elok adunan n cara lenyek doh...cantik la naik rotinya...

Kedahsyatan Ayat Kursi


KEDAHSYATAN AYAT KURSI

1. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak mencegah akan dia daripada masuk surga, kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.

4.Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi serta Allah melimpahkan padanya rahmat.

5.Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6.Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu sebaiknya anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin.

7.Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, insya-Allah akan menyebabkan syaitan dan jin terbakar.

8. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

9. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...