Monday, December 14, 2015

Sunday, December 13, 2015

Projek Kebun Keliling Rumah

Assalamualaikum..

Sejak berhenti kerja setahun lepas tiba-tiba pulak terjebak dengan hobi baru ni iaitu berkebun. Sebelum ni, suka tanam pokok bunga je.. hari ni nak buat lebih sikit. Nak tanam sayur-sayur pulak.

Hasil kerja hari ni..
12/12/2015..
Antara yang disemai.
1. Kangkung
2. Sawi
3. Kailan
4. Daun sup
5. Daun bawang
6. Salad
7. Bendi
8. Terung
9. Kacang panjang
10. Cili

Xsabar nak tengok benih-benih ni bercambah. 

Tuesday, December 1, 2015

TAMBAH INCOME

BARU LANCAR!!!

MODAL RM10 JER. SIMPAN PUN XJADI KAYA. CUBA PROGRAM NI MANA TAHU REZEKI ANDA DI SINI..

**PELUANG JANA INCOME RM6250.00 DI STAGE #3.

DAFTAR SEGERA>>>
www.DanaNiaga2u.com/shuhaida

ATAU WHATSAPP +60142685184

Friday, September 25, 2015

10 “BAHASA” PENYEBAB ANAK MENJADI DEGIL DAN BERMASALAH

Rasulullah saw mengajarkan kita bagaimana untuk benar-benar sentiasa menjaga lidah dari bahasa yang tidak sepatutnya seorang muslim berbicara dengannya.

Mengenai “10 Bahasa Yang Silap Dalam Berbicara“ sama ada sedar ataupun tidak, ramai daripada ibu bapa yang selalu menggunakan “bahasa” ini pada anak-anak. Dan dalam kebanyakan keadaan,  inilah antara penyebab anak degil dan bermasalah, pemarah, pendendam, lemah jiwa dan tiada keyakinan diri/rendah diri, walaupun ibubapa itu merasakan sudah pun memberikan didikan agama dan mencukupi keperluan mereka.

1) Bahasa MELAKNAT
Contohnya, sumpah seranah, maki hamun, carutan menggunakan perkataan yang buruk.

Anak yang sering ditengking dan dimaki hamun biasanya sama ada menjadi seorang yang keras jiwanya dan rebellious, ataupun seorang yang kurang keyakinan diri.

2) Bahasa MENYINDIR (SARCASM)
Contoh :
“Asyik mintak duit aje. Kamu ingat ayah/ibu nie kerja cop duit?”
“Kan dah jatuh. Mata letak kat mana, kat lutut?”

Bahasa sebegini sangat merobek emosi. Hakikatnya, anak-anak tidak faham bahasa sindiran. Lebih baik berterus-terang dan gunakan ayat yang jelas dan mudah difahami.

Tidak dinafikan budaya sindir menyindir sangat menebal dalam masyarakat kita. Tapi budaya sarcasm ini memang ALlah larang.

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) menyindir dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang disindir itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan menyindir dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang disindir itu lebih baik daripada mereka.”
[al-Hujurāt 49: 11]

(Artikel yang ditulis oleh Ustaz Hasrizal @Abah.my sangat menginsafkan bahawa bahasa sarcasm boleh membunuh jiwa anak)

3) Bahasa BERDUSTA/MENIPU
Contoh :
“Jangan nangis ya, nanti ibu belikan aiskrim….” (tapi akhirnya tak beli pun, cuma untuk memujuk supaya diam)
“Jangan nakal-nakal, nanti polis tangkap.”
“Jangan main kat situ, ada hantu.”

Ayat-ayat di atas biasa diucapkan oleh masyarakat kita. Saya kira, hadis di bawah sangat baik untuk dijadikan panduan. Jangan berbohong kepada anak! Ia akan menghilangkan kepercayaan anak pada ibu bapa dan akhirnya meniru perbuatan tersebut.

“Pada suatu hari ketika Rasulullah SAW duduk di tengah-tengah kami, (tiba-tiba) ibuku memanggilku dengan mengatakan: ‘Hai kemari, aku akan beri kamu sesuatu!’ Rasulullah SAW mengatakan kepada ibuku: ‘Apa yang akan kamu berikan kepadanya?’ Ibuku menjawab: ‘Kurma.’ Lalu Rasulullah SAW bersabda:

“Ketahuilah, seandainya kamu tidak memberinya sesuatu maka ditulis bagimu kedustaan.”
(HR. Abu Dawud)
Belajar untuk terangkan dan memujuk dengan lembut dalam bahasa yang mudah.

4) Bahasa MENEMPELAK
Contoh :
“Padan muka.”
“Tu lah, tak nak dengar cakap ibu. Kan dah luka. Lain kali buatlah lagi.”

Anak-anak tidak dapat belajar apa-apa daripada ayat yang memancing emosi sebegini. Sepatutnya, beritahu saja apa kesilapan tersebut dan nasihatkan supaya tak mengulanginya.

7) Bahasa MEMBANDINGKAN
Contoh :
“Cuba kamu tengok abang/kakak, rajin tolong ibu di rumah. Tak macam kamu nie, asyik nak bermain saja.”
“Kenapalah kamu nie tak pandai macam adik. Asyik dapat nombor corot saja.”

Jangan bersikap pilih kasih terhadap anak-anak.
Setiap anak ada kelebihan masing-masing. Perbuatan melebihkan/menyayangi anak-anak tertentu (=favoritism @ pilih kasih) hanya akan menjadikan anak-anak lain rasa rendah diri, tidak disayangi dan depressed.

Hubungan antara anak-anak juga akan retak dan dalam banyak keadaan, sibling rivalry akan berterusan sekalipun setelah dewasa dan beranak-pinak

5) Bahasa MENGKRITIK DENGAN LETERAN PANJANG

Ia sewajarnya dihindarkan untuk anak sebab tiada siapa suka dileteri. Jika mahu berikan arahan ataupun menegur, gunakan ayat yang ringkas dan mudah difahami. Fokus pada kebaikan yang mereka buat. Hakikatnya, anak yang sentiasa dikritik payah untuk maju ke depan, malah akan hilang keyakinan diri mereka.

6) Bahasa MENGUNGKIT (Surah al-Baqarah, ayat 264)
Contoh :
“Kenapa result teruk macam nie? Buat penat je ayah/ibu hantar pegi tuisyen, belikan buku dan macam-macam. Tapi tak pandai-pandai juga..”

Kuncinya, ikhlaskan hati dan banyakkan bersabar dalam mendidik anak-anak.

8) Bahasa MENGUGUT
Contoh :
“Kalau lepas main tak nak kemas, ayah/ibu buang semua mainan.”
“Kalau tak berhenti menangis, ayah/ibu tinggal.”
“Kalau tak nak dengar cakap, ayah/ibu pukul.”

Jauhilah ugutan atau menakut-nakutkan anak.
Anak-anak memang perlu diajar tentang akibat sesuatu perbuatan, tapi bukan dengan mengugut. Sebab itu, ibu bapa perlu tetapkan peraturan di rumah beserta denda jika ia dilanggar, dan ini diterangkan kepada anak-anak. Yang penting, kena konsisten, tegas (bukan bengis) dan hukumannya juga perlu berpatutan. insyaAllah anak-anak akan mudah faham akibat perbuatan mereka serta jadi lebih berdisiplin.

9) Bahasa MENUDUH
Contoh :
“Macam mana barang boleh hilang? Ni mesti kamu yang cuai bermain sampai tercicir.”
“Kenapa adik menangis ni? Abang/kakak buat ya?”

Sebaiknya siasat dulu untuk tahu keadaan sebenar, dan berikan anak peluang untuk menerangkan hingga habis. Itu memberikan mereka keyakinan dan keberanian untuk berterus-terang dan mengaku kesalahan (jika bersalah) dengan jujur.

10) Bahasa BISU (silent treatment)
Dengan mendiamkan diri tak akan membantu anak untuk membetulkan kesalahan mereka. Bahkan akan membuatkan mereka rasa lebih tidak disayangi serta menjauhkan diri.

Parenting sememangnya sangat mencabar dan memerlukan kekuatan mental emosi yang tinggi. Ia juga satu perjuangan yang panjang dan melelahkan. Tapi tiada yang lebih manis apabila anak yang kita didik dan asuh itu membesar menjadi manusia yang baik dan bermanfaat kepada orang lain, serta menjadi pemimpin kepada lingkungan masing-masing.

(Dr. Azlina Roszy Bt. Mohamad Ghaffar)

Monday, September 21, 2015

Bila dah terima gaji

Bila dah terima gaji, bagaimana cara nak rasa duit gaji tu sentiasa cukup je walaupun sedikit?
........
Pesan Ustaz Mohd Nassru Abdul Latif:

1.Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah. Perkara pertama buat, transfer utk mereka dahulu. Banyak atau sedikit, itu tidak penting. Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah. Percayalah, duit gaji kita akan cukup!
........

2.Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, bila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada!
........

3.Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak. Aqiqahkan mereka dahulu, sebelum anda membeli TV LED baru, sebelum menukar sport rim baru!
........

4.Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantulah suami! Tidak salah jika isteri berkata "Duit I, Duit I, Duit suami, Duit I! Tapi, redha itu lebih penting. Suami pula jangan ambik kesempatan atas kebaikan isteri!
........

5.Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga.
........

6.Lihat ahli keluarga yang terdekat, siapa yang perlu dibantu dahulu sblm bsdkah atau nk bntu Orang susah, anak yatim? Rezeki kita akan sentiasa cukup jika mendahulukan orang yang dekat! Kerana sabit dlm hadis Rasul saw
☀☁☀☀☁☀

7.Jangan kedekut tetapi jangan pula terlalu boros! Memberi makan merupakan sedekah yang sangat mudah. Sekali sekala, apa salahnya belanja kawan2 & saudara-mara...

*Marilah kita banyakkan berselawat ke atas Rasulullah SAW, nabi yg kita rindui...
..اللهم صل على محمد و على ال محمد .. ...
Jenaka Ustaz Azhar .....
Kadang-kadang Allah hantar seekor kucing untuk menjadi guru dan menguji kita supaya kita muhasabah.
Jika seekor kucing datang meminta makanan, tapi kita halau dia, itu tanda kita kedekut dengan rezki yang
Allah beri pada kita. Padahal kucing tu minta sedikit sahaja dari sisa makanan kita. Kita ada duit beribu-ribu, apa ruginya beli sebungkus nasi beri pada kucing. Kadang-kadang kucingbawa lari
seekor ikan kembong yang kita beli di pasar. Anggaplah itu rezeki untuk kucing tu. Tak payahlah kejar kucing tu keliling kampung! Dia bukan ambil semua, seekor saja. Lainlah kalau kucing tu bawa lari peti sejuk, boleh la kejar sebab mahal.Kita cita-cita nak syurga firdaus, tapi kita kedekut pahit.

Muhasabahlah diri kita.Jika nak jadi cepat kaya, murah rezeki,panjang umur, dan terang dalam kubur nanti, selalulah kita beri makan pada binatang. Setiap makanan kita beri makan binatang itu dikira sedekah.
( Ustaz Azhar Idrus)

Ingatlah... Rezqi utk kita dlm pelbg bentuk : selain RM,  tenang ati dn jiwa biar pelbg ujian, kesihatan yg baik, anak2 cerdik pandai, erat kasih syg sesama ummah.

Rasulullah SAW
bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah
tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala."(HR. Al- Bukhari)

ㅤ  ㅤ  ❤ㅤ  ❤    ❤
ㅤ♥    Subhanallah  ♥
♥    Alhamdulillah    ♥
♥     Lailahaillallah   ♥
ㅤ♥    Allahuakbar   ♥
ㅤ ㅤ  ❤ ㅤ  ❤     ❤
Share msg ini... kalau anda bukan dari golongan yg kedekut ........

Pesanan sesama muslim

Assalamualaikum  semua tolong pastikan benda nie diviralkan .

Pagi tadi terima pesanan dari Whatsapp group Ustaz Zainudin dari Jabatan Agama Islam Selangor , dia suruh sebarkan perkara ini .
Puak yahudi dengan sengaja telah membina beberapa website untuk menyebarkan maklumat yang salah mengenai Al-Quran dan Hadis , dengan itu sila berhati-hati terhadap websites berikut & beritahu sahabat lain .

1) www.answering-islam.org
2) www.aboutislam.com
3) www.thequran.com
4) www.Allahassurance.com

Tolong kirim pesanan ini kepada seramai muslim yang boleh kerana jika tidak mungkin ramai orang islam akan mendapat maklumat yang salah mengenai agama Islam .

Tadi ada mintak ustaz kat UM check . Dia kata betul . Paling bahaya adalah AnsweringIslam .

Minta Perhatian !
Jika dengar lagu "It Will Rain" by Bruno Mars , JANGAN ikut nyanyi sekali . Ada sebaris lirik yang membawa kita ke arah MURTAD !

Eloknya tak payah dengar langsung lagu tu .
Ini lirik nya :-
There's no religion that could save me
(tiada agama yang boleh selamatkan aku)

No matter how long my knees are on the floor
(tak kira berapa lama aku berlutut di lantai)

TIADA AGAMA ?
Hati-hati ! Allah MURKA , sebab kita terlena oleh lagu-lagu barat yang enak didengar . Tapi tak faham erti nya . Tolong sebarkan jika anda sayangkn Islam .
Ada 2 pilihan untuk anda .

1. Biarkan di dalam moment anda tanpa bermanfaat untuk org lain .

2. Anda sebarkan pada semua kenalan anda . Rasulullah bersabda "Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) Ilmu saja dan ada orang yg mengamalkan , maka walaupun yang menyampaikan sudah
tiada (meninggal dunia)dia akan tetap memperoleh pahala

*Buat semua yang punya FB . Tolong block fb yang bernama "Rudy Yohanes Hutagalung" dan "Jasmine Always-Happy III (Dajjal)". Wanita Iblis yang terkutuk telah menghina NABI S.A.W dan mengatakan Nabi Muhammad adalah Nabi anjing !

Bagi yang punya HP tolong sebarkan teks ini ! Kalau yang tidak menyebarkan , sama saja membiarkan orang kafir menghina Nabi kita dan Agama !
DILARANG ! Menyanyi lagu 2NE1 dan EXO 'MAMA' kerana ada ayat dan latar yang tidak elok bagi seorang Muslim . CL (2NE1) membuat lagu 'CRUSH' solo CL memasukkan suara orang Arab mengaji dalam Al-Quran . EXO ada maksud yang tidak sepatutnya Muslim sebut , iaitu rap Kai yang mengatakan "Masukkan . Kami kafir,"itu maksud Rap Kai . Sebarkan sekarang . Sekiranya anda tidak hantar ,  itu bermaksud anda telah dibisik oleh syaitan Terpulanglahh . .

Adab menjawab salam

97% muslim yang aku jumpa bila disebut:          "Jef, Naz kirim salam".         
Akan dijawab,
"Yeke? WA'ALAIKUMUSSALAM".

Nmpk mcm takde masalah kan?

Tertanya2 jgk apa masalahnya kan?
Yupp, memang ada masalah. 

Sebenarnya, jelas di dalam hadis nabi SAW, nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen (org tengah) maka jawapan yg diberi kpd kiriman salam tu bukannya, 'waalaikumussalam'

tapi...

"wa'alaika wa'alaihissalam".
        
Sbb apa?         
Azuan suruh Ali kirim salam kat Ain Su.
Ain Su jwb "wa'alaikumussalam".

Sdgkan:- "Wa'alaikumussalam= Selamat sejahtera ke atas KAMU.         

Jadi, salam Azuan kpd Ain Su tak terjawab kan?
Sbb Ain Su doakan salam tu kepada Ali.
SEDANGKAN ALI TU ORG TENGAH.         
Manakala:-
Wa'alaika wa'alaihissalam= dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera.

Maka salamnya terjawab. Indahnya islam.   

Note: hukum memberi salam itu sunat,tapi menjawab itu wajib. Jadi, kalau salah jawab, bermakna MASIH BELUM JAWAB.

*Sebarkan, jgn mintak izin, Ilmu2 Allah ni utk disebarkan.

Saturday, September 5, 2015

Error Code "DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET"


Cara untuk fix;-

pergi ke cmd command

Masuk ke C drive typing cd c:\

Type the following command

ipconfig /release
ipconfig /all
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew


Or... But not yet try..

c:/netsh winsock reset

Thursday, August 13, 2015

Hobi baru

Minat berkebun pulak sekarang...
Tenang je hati bila tengok bunga2 ni berkembang..

Thursday, August 6, 2015

Resipi Sardin Buat Sendiri


RESEPI SARDIN BUAT SENDIRI

bahan-bahannya :

1 kg ikan selayang/ sardin segar.
2 labu bawang besar dipotong dadu
5 ulas bawang putih kisar.
2 biji Buah tomato didadu kasar
1/ 2 cawan tomato puri.
1/ 2 cawan tomato sos
Kalau nak pedas tambah sedikit sos cili.
Gula dan garam secukup rasa.
Setengah cawan minyak.
1 sdt Serbuk lada putih.
Air secukupnya ( 1 jug, masuk sedikit demi sedikit)
Periuk Pressure Cooker ( saya guna noxxa).

Cara-caranya :
1. Panaskan minyak. Tumiskan bawang putih dan bawang besar sampai wangi.
2. Masukkan tomato buah, tomato puri, tomato sos dan cili sos.
3. Masukkan air dan ikan. Tambah garam dan gula.
4. Masak menggunakan pressure cooker 30 minit.
5. Tambahkan air jika perlu. Dan masak lagi 20-30 minit. Tambah air sedikit demi sedikit lagi. Biarkan kuah pekat dan ikan benar- benar lembut isinya.
Sedia untuk dihidangkan dengan Nasi Putih.. Sedap wooo..
ALHAMDULILLAH.

Tambahan :
**************
Nak perah limau nipis pun boleh, kalau nak hilangkan hanyir.
Nak tumis dengan cili kering kisar pun boleh untuk pedas.
Nak tambah daun kari pun boleh.
Ada juga orang tambah tepung gandum untuk pekatkan kuah.

Florentine Cookies / Krunchy Karamel Almond


Florentine Cookies / Krunchy Karamel Almond
Ihsan: facebook.

200 gm tepung Florenta
200 gm badam keping
100 gm kuaci hitam
20 gm bijan hitam

Badam dan kuaci di bakar sebentar dalam oven pada suhu 160 C selama 5 minit
Satukan semua bahan dalam bekas
Gaul rata, hingga semuanya bersalut sempurna

Sediakan loyang 14x14 inc, alas loyang dengan kertas kek sahaja
Panaskan oven pada suhu 160C
Tuangkan adunan tadi dalam loyang dan ratakan nipis
Bakar dalam oven selama 10 minit
Sejurus keluar dari oven terus potong kepada kepingan
Simpan dalam bekas kedap udara.

Ungu - Bila Tiba


Saat Tiba Nafas Di Ujung Hela
Mata Tinggi Tak Sanggup Bicara
Mulut Terkunci Tanpa Suara

Bila Tiba Saat Berganti Dunia
Alam Yang Sangat Jauh Berbeda
Siapkah Kita Menjawab Semua
Pertanyaan

Bila Nafas Akhir Berhenti Sudah
Jatuh Hati Pun Tak Berdaya
Hanya Menangis Tanpa Suara

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati Tinggal Menunggu Saat Nanti
Ke Mana Kita Bisa Lari
Kita Pastikan Mengalami
Mati

Bread Lasagna (Beef)



Bahan-bahan (inti) :
250g Daging cincang (if bekas besar lebihkan)
2 sosej (hiris-optional sekadar memeriahkan)
1 biji bawang holland (dadu)
3 biji bawang putih (cincang)
4 sudu sos pasta (sos tomato pon boleh)
4 sudu sos black pepper
Serbuk paprika (optional-den tambah)
Mixed herbs (optional-den tambah)
3 inch carrot (dadu) - blh guna mix vege
1 batang cili merah (hiris halus)
1 batang cili hijau (hiris halus)
Daun sup (hiris halus)

Bahan-bahan lain :
Roti gardenia (atau apa2 roti, berapa keping ikut bekas)
12 slice Cheese (sama mcm roti-ikut bekas)
½ cawan Mozzarella cheese (parut-optional)
100ml susu segar
2 biji telur
Majerin (untuk gris tray)

Cara-cara (inti) :
1. Panaskan minyak, tumis bawang holland & bawang putih sehingga wangi.
2. Kemudian masukkan carrot, masukkan daging cincang & sosej. Masak sehingga daging empuk.
3. Selepas daging empuk, masukkan sos pasta & sos blackpepper. Gaul sebati.
4. Letak serbuk paprika & mixed herbs. Gaul sebati.
5. Masukkan cili merah, hijau & daun sup.
6. Gaul rata. Masak sekejap. Siap, ketepikan & biar sejuk.

Cara-cara (melapis) :
1. Gris tray dengan majerin
2. Kacau telur & susu sehingga sebati. Celurkan roti
3. Susun roti dlm tray rapat².
4. Kemudian letak inti di atas roti dan ratakan.
5. Letak slice cheese di atas inti.
6. Ulang cara 2-5
7. Layer yg atas sekali tabur mozzarella.
8. Bakar 160-180°c (ikut oven masing²) - 40minit









Resipi Roti Arab


Roti Arab
Ihsan - copy-paste facebook

Bahan2:
1. 500g tepung
2. 1 peket ibu roti / yis 11g
3. Secubit garam
4. Air secukupnya...biasanya 1 cawan dah cukup

Cara2:
1. Gaul tepung, yis & garam...gaul kering.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil uli tepung hingga sebati...pastikan adunan tak lembik. Uli sampai tepung tak melekat di tangan.
3. Bulat2kan doh sebesar saiz tutup botol minyak masak yg 5 liter tu. Bulat besar2 la...
4 . Biarkan doh naik sekali ganda...dalam 10 minit...lepas tu ambik sebiji2...lenyek atas papan potong ka, atas dulang ka, atas lantai ka.. biasa jadi saiz besar piring nasi.
5. Letak atas kuali rata. Kalau elok adunan n cara lenyek doh...cantik la naik rotinya...

Kedahsyatan Ayat Kursi


KEDAHSYATAN AYAT KURSI

1. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak mencegah akan dia daripada masuk surga, kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.

4.Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi serta Allah melimpahkan padanya rahmat.

5.Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6.Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu sebaiknya anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin.

7.Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, insya-Allah akan menyebabkan syaitan dan jin terbakar.

8. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

9. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Friday, July 24, 2015

DOA IBU/BAPA UTK ANAK2

Niatkan sMoga Anak2 Kita Menjadi Anak yg Soleh/Solehah, Lembut Hatinya, Rajin Solat, Belajar Dgn Cemerlang... InsyaAllahh Smoga Allah Makbulkn...Aminn
**Peringatan Diri sndiri**




Resipi Satay Goreng

SATAY GORENG

Bahan-Bahan
1 kg daging lembu/kambing/ayam (dihiris nipis)
–gunakan daging batang pinang / daging goreng

Bahan Rempah
1 inci halia
5 ulas bawang putih
3 batang serai
½ inci lengkuas
½ inci kunyit hidup (atau 2 sudu teh kunyit serbuk)
(kisar semua bahan dgn sedikit air)

5 sudu besar ketumbar
1 sudu besar jintan halus
1 sudu besar jintan kasar
(disangar sebentar lalu dikisar halus)

150g gula pasir
150 gm gula ’timbang’ (gula hitam/dark brown sugar)
2 sudu teh garam atau secukup rasa

Cara
Gaul semua bahan-bahan lalu perapkan selama kira-kira 5 jam atau 1 hari. (Saya perapkan selama 2 hari agar rempahnya meresap ke dalam daging dgn lebih baik lagi). Kemudian goreng daging dgn minyak yg mencukupi (agak banyak dan menutupi daging satay tersebut).

Nota :
Jika anda suka satay yg agak garing, gorenglah lebih lama sedikit. Kalau tidak, gorenglah sekedar daging tu dah masak jer. Masa menggorengnya sekejap jer sbb daging goreng ni lembut.

Anda juga boleh mencucukkan daging ke lidi-lidi satay utk dibakar di atas bara api.

Bahan-Bahan untuk Kuah:
20 tangkai cili kering
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
½ inci halia
2 batang serai
½ inci lengkuas
4 ulas buah keras (optional)
2 sudu teh serbuk kunyit
sedikit belacan
½ sudu teh ketumbar serbuk }
½ sudu teh jintan halus serbuk }
½ sudu teh jintan kasar serbuk } …optional (bubuh jika anda suka kuah yg lebih berempah)

(kisar kesemua bahan di atas)

600 gm kacang tanah (disangar dan kisar)
3 cawan air (lebih-kurang)
sedikit air asam
250 gm gula pasir
2 sudu teh garam
air daging (dari perapan daging tadi)
secukup minyak

Cara :
Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar sehingga garing dan naik aromanya. Masukkan air, kacang tanah kisar, gula, air asam, air daging dan garam. Sesuaikan rasanya dgn citarasa anda dan tambahlah apa yg perlu. Kacau sehingga mendidih lalu matikan api.



Idea Kreatif Untuk Bermain Dengan Anak Anda

Share kalau xmau hilang.....
Boleh apply bersama anak2..... 
Anak pasti gembira.....















Resepi Samprit Paling Awesome

Copy-paste dari Page Dairi Seorang Amatur

Resepi samprit kali ni sy namakan SAMPRIT LAVENDER... resepi ni sama je dgn SAMPRIT DAHLIA dan SAMPRIT CARNATION... cuma di sini sy nk ketengahkn teknik pembuatan bunga LAVENDER yg sweet sgt... (rujuk gambar)

Sy ulang cetak omelan sy dulu, pd yg dh baca just scroll je laju2 okeh... tak yah baca dah sbb nnti korang gelakkn sy lg... Cuma ada bbrapa tips lg yg sy tambah sikit2...
Pd yg first time baca, sila baca dgn teliti yee... kiki emoticon

SAMPRIT LAVENDER
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

250g buttercup/anchor (1 bata)
1/4 cwn gula castor
1/2 cwn susu pekat manis
400g tepung jagung (1 paket)
1/4 cwn tepung castard
1 sudu teh esen vanilla
Sedikit pewarna kesukaan

Cara2

1. Masukkn buttercup/anchor dn gula ke dlm mangkuk mixer. Pukul SEBATI je... Tak payah nk pukul smpai kembang semangkuk yee...

2. Masukkn susu dn esen vanilla. Pukul SEBATI.

3. Ayak tepung jagung bersama tepung kastard dn masukkn ke dlm adunan. Gaul dgn tangan hingga jd doh... dn doh ni SANGAT LEMBUT ye... Klau doh yg trhasil keras, maknanya smpai kt sini pun step dh tak betul... (pastikn sukatan betul)

4. Bahagikn doh kpd 2 bhgn. Biar 1 bhgn dgn wrna asal. Letakkn warna kesukaan dlm 1 bhgn lg... sentiasa ttp doh dgn kain lembab supaya doh x keras.

5. Masukkn doh ke dlm acuan dn blh lah di tekan ats dulang yg tlh d gris (rujuk gmbr utk tutorial bunga lavender)

6. Bakar suhu 160°c selama 15 - 20 mnt ikut kesesuaian oven masing2. Guna api ats dn bwh yee...

-----------------------------------------------

Nak mnta tolong, baca sampai habis resepi sblm tanya soalan... bulan puasa ni takut tak cukup kesabaran klau kena ulang jwb soalan yg sama 44 kali... heheee kiki emoticon Semua tips pn sy dah turunkan kt sini... Harap kita sama2 dpt berkongsi ilmu yee... mudah2an... amiinn

☆TIPS dan SOALAN2 yg biasa DITANYA... (sy jwb siap2 kt sini, so jgn tanya dh tau... Sila baca dgn nada yg penuh kasih syg yee... hehee)

SOALAN 1 : Kenapa pkai buttercup? Apa lg jenis mentega yg blh guna? Blh x pakai margerin biasa?
Jawapan : Blh pakai ANCHOR utk rasa yg lbh sedap. Kalau utk jual biasanya pkai buttercup sbb lbh murah dn rasanya masih sedap... DINASIHATKAN jgn pakai margerin biasa, nnti rasa dia lari.
Tips : Bila keluarkn butter dr peti ais, rehatkn di luar sekejap supaya buttr kita LEMBUT SIKIT (tp masih dlm suhu SEJUK) Kemudian br start pukul dgn gula...
JANGAN sesekali guna buttr yg dh mencair. Klau cair senang je, masukkn blk dlm peti sejuk smpai dia keras sikit baru guna.

SOALAN 2 : Dlm resepi x pakai telur? Kenapa?
Jawapan : Dlm resepi ni x pakai TELUR... saya ulang, TAK PAKAI TELUR... sbb telur akn menyebabkn kuih samprit jd sgt gebu dan lerai... samprit kita akn mengembang dn terpenyek bila dibakar dn hilanglah kelopak bunganya...

SOALAN 3 : Tak payah letak tepung gandum ke? Resepi lain guna tepung gandum.
Jawapan : Dlm resepi ni juga TAK PAKAI TEPUNG GANDUM. Kenapa? Dah mmg resepinya begitu... hehee... inilah yg dinamakn resepi, betul tak?
Tips : tepung gandum akn buatkn samprit keras bila sejuk... dn rasanya mcm tepung jee...

SOALAN 4 : Ada resepi pkai tepung kastard, ada resepi pkai tepung ubi... kenapa?
Fungsi tepung ubi atau kastard ni lbh kurang je... cuma sama, tp x serupa... hehee, mesti sis confuse dengarkn...
Okey... dlm adunan samprit seelok2nya ada samada tepung ubi atau kastard...
Tepung Kastard mmbantu MEMEGANG dn meneguhkan kelopak bunga samprit... dn bila guna kastard, samprit akn jd RANGUP diluar gebu di dlm...
Tepung ubi juga, berperanan MEMEGANG adunan samprit agar tak lerai... tp samprit tk rangup sgt... dn kelopak ttp akn kembang juga sikit... Pd yg suka samprit yg GEBUS gedebas, resepi tepung ubi mmg sesuai...

SOALAN 5 : Susahnya nk tekan samprit. Nk patah jari rasanya, nk buat mcmana ye?
Jawapan : Sebaik sj doh siap diadun, SEGERA tekan guna acuan ketika doh masih lembut. Klau lmbt, kompom adunan akn mula mengeras...
Tips : Sentiasa ttup doh dgn tuala lembab supaya x cepat keras. Adunan mudah mengeras klau trdedah pd angin. Klau doh keras dn susah nk tekan, blh masukkn 1 - 2 sudu susu full cream (susu kotak) dan uli sebati.

SOALAN 6 : Kenapa samprit saya jd kembang, kelopak jatuh, terpenyek bunganya bila dh bakar?
Jawapan : REHATkn dulu samprit yg dh ditekan. Jgn trs bakar. Saya akan biarkn bwh kipas utk 1/2 jam hingga 1 jam sblm dibakar.... biar dia rehat lama2 pon xpe... lg lama samprit kita trdedah pd angin, ia akn jd lbh keras dn kelopak bunga samprit kita nnti akn lbh 'TEGUH'... xde la kelopaknya terpenyek bila dibakar. Tp jgn risau... bila dh dibakar nnti, samprit kita akn jd rangup, gebu dn cair dlm mulut.
Klau nk samprit kita cantik, kena la maintain saiz sentiasa yee...

SOALAN 7 : Dah ikut tips di ats tp samprit sy ttp kembang lps dibakar. Macam mana ye?
Jawapan : Kalau setakat kembang sikit tu biasa la sis... Sy buat pn kembang gak sikit.
7a : Mungkin sis pukul buttr dn gula hingga KEMBANG sdgkn dlm resepi suruh pukul SEBATI sj... jgn OVERBEAT... dn jgn pula kedekut sgt pukul smpai buttr dn gula tk sempat nk sebati... pun akn mengundang masalah nnti...
7b : Tapi mungkin juga ada masalah dgn SUHU masa bakar.
Cuba fahami karenah OVEN masing2... klau sblm ni sis pkai suhu 160 tp samprit masih kembang, cuba kurangkn ke 150 dn tambah masa mmbakar lg 5 mnt...
Klau sblm ni sis menggunakan rak yg bwh, kali ni cuba gunakan rak tgh oven tu...

SOALAN 8 : Saya xde acuan macam tu. Blh guna acuan lain?
Jawapan : Boleh je sis, sbb acuan x mmpengaruhi rasa... cuma mmpengaruhi mata jee... Sy guna acuan ni sbb mmbentuk kelopak yg cantik. Tiada paksaan nk guna acuan apa sekalipun.
Acuan ni sy beli kt kdai brg2 kek. Kat pasaraya sy x pasti ada ke tak.

SOALAN 9 : Ada antara bahan2 ni yg sy x ada... blh tak sy ganti? Sy taknak guna susu, nk guna gula sj... Sy xde tepung castard, sy ganti dgn tepung lain?
JAwapan : Soalan nk minta menderhaka pd resepi ni yg paling sy lemah nie... hahaaa kiki emoticon
Jawab sy senang je.... Kalau x cukup brg, jgn buat! Pegi beli brg dulu...
Klau x suka itu, x suka ini dn nk ganti dgn bhn lain... jwbnya senang, cari resepi lain jgn guna resepi ni... (Hahaaa bahayanya sbb sy dh gelak sorang2 ni ^_^)

Fuhh... ok.. itu smua tips dn rahsia2 saya menyamprit... dn saya dh turunkn smuanya buat sis2 trsayang... Sorry panjang plak sy berleter...
Yg penting nk buat apa pon kena ikhlas dn penuh kasih sayang... hehee...
Saya halalkn pd yg sudi nk share resepi ni... jom share rmai2...

Selamat mencuba...





Resipi Ayaq Asam

Tengok gambar je dah terliur. Mabelous! Mabelous!
Check tis out!!!
Sedap ni kalau makan cicah dengan daging ke, perut lembu ke, ikan rebus pun sedap!!

Copy-Paste dari fb Animas Nurjana Abdul Halim


Depa slalu dok tanya resepi ayaq asam..nindia nak bg siap gambaq..

RESIPI AYAQ ASAM.

A)hiris bawang besar tomato cabai kecik cabai besaq
B)blend bahan yg sama dgn bahan hiris (A) tambah belacan garam gula secukup rasa dan air asam jawa
C)gaul bahan A+B dan kerisik dan perahan air limau nipis..

Siappp...

‪#‎ResepiCincaiSaja‬

(Hiris semua bahan..)

(Bahan-bahan yang nak di blender)

(Siap!!!)

Dah makin malas....

Dah makin malas plak nak update blog sekarang ni.. Kat facebook plak aktif men"share" pos2 orang jer.. Tapi benda yang kita share tu pun kalau dah banyak sangat share akan jatuh ke bawah.. Susah balik tu kalau kita nak cari balik..

Jadi, untuk mudahkan kita rujuk balik satu hari nanti.. Apa kata saya pastekan balik dalam blog ni.. Untuk Rujukkan bersama.. :-)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...