Sunday, December 18, 2016

MOHON DOA / DERMA

MOHON DOA

Aleppo sudah jatuh. Baru menerima perkembangan terkini. Kini Aleppo berhadapan dengan pembunuhan kejam. Tentera Assad, militia Syiah yg disokong Iran bergerak dari rumah ke rumah membunuh penduduk Aleppo dan membakar mereka hidup hidup.

*RAKYAT SYRIA  KINI ...*

Rakyat Syria terus diperangi saat ini.

Sehinggakan ada doktor Syria bertanya *di mana umat Islam?*
Rumah mereka hancur.
Tiada makanan yang boleh dimakan hingga ada yang terpaksa merebus kucing berempah kayu-kayan 😭

Justeru, RM10 daripada kita pada waktu ini, amat besar nilainya buat mereka
di sana.

*Dengan penuh rendah diri, Aman Palestin Berhad merayu tuan/ puan membuat sumbangan minimum RM10 ke mana-mana akaun Aman Palestin di bawah*

*Kami yakin*, jika mesej ini sampai kepada 1,000,000 kita mampu untuk mengumpul *RM10,000,000* dalam masa 24 jam dari sekarang.

*Untuk sampai kepada 1,000,000 orang di alam maya, mohon setiap orang yang membaca mesej ini untuk FORWARD perkara ini. Moga Allah rahmati kita semua*

Sertai kami dalam kempen Aid For Syria melalui pakej berikut:

Pakej Bantuan Musim Sejuk|RM150

Pakej Ten 4 Syria
RM10

Dana ini akan digunakan bagi membantu Syria yang sedang bergolak saat ini.

1⃣Masukkan wang ke salah satu akaun berikut:

*Aman Palestin Berhad*
*Bank Islam:*
*12029010047880*

*Maybank:*
*562263010787*

*CIMB:*
*8600460353*

*Muamalat:*
*12070005133717*

*RHB Bank:*
*21245760004907*

*Bank Rakyat:*
*220806195922*

Jika perlu resit:
2⃣Sms/whatsapp/emel slip *transaksi ke:*
*013 3513040 (Ustaz Farhan)*

*eMail:*
*farhan@amanpalestin.net*

3⃣Sertakan
Nama :
Alamat :
No. kad pengenalan :
No. telefon :
Emel :
Pakej :

*Maklumat di atas amat diperlukan agar pihak kami mengetahui tujuan sumbangan dan untuk pengeluaran resit rasmi Aman Palestin yang layak mendapat pelepasan cukai*

🌟 *Keikhlasan Anda, Ketulusan Kami*🌟

#10TahunAmanPalestin
#AidForSyria
#BMS
#Ten4Syria
#AmanPalestin

*Tolong sebar-sebarkan.*  *Bukan untuk saya tetapi* *untuk saudara kita*
*di Palestin dan Syria yang* *memerlukan kita.*
*Syukran.*😔

Adakah anda mengaku anda seorang muslim yg mencintai muslim?

*Anda boleh buat 3 perkara ini!*

1) Doakan mereka.
2) Derma.
3) Sebar maklumat ini

Semoga Allah bukakan hati anda. Semoga Allah beri rezeki berganda pada yang sudi bantu 3 perkara di atas.

Sunday, December 11, 2016

Salam Maulidur Rasul 1438H

.......

Selepas wafat nya Rasulullah ,Bilal bin Rabah telah meminta izin dari khalifah Abu Bakar untuk meninggalkan Madinah .Abu bakar telah memberi izin kepada Bilal untuk meninggalkan Madinah.

Sebelum meninggalkan madinah di tatapi nya buat kali terakhir kota madinah di mana satu masa dulu dia dan Rasulullah berkongsi suka dan duka.

Bilal menetap bersama keluarga nya di Syria,sungguh sukar bagi Bilal untuk melupakan kenangan bersama Rasulullah .Sekian lama nya Bilal menetap di syria .

Satu hari Rasulullah muncul di dalam mimpinya " wahai Bilal keras sungguh hati mu,kenapa engkau tidak menziarahi aku". Lantas Bilal terjaga dari tidur nya dengan deraian air mata,sehingga seluruh keluarga nya terbangun.

Bilal menceritakan kepada ahli keluarga nya apa yg terjadi, ahli keluarga nya menyuruh Bilal menziarahi makam Rasulullah.

Semasa Bilal dalam perjalanan menuju madinah, air mata nya tidak henti2 mengalir.Dia tidak berhenti di mana2 agar cepat sampai di madinah.

Setelah beberapa hari Bilal sampai di makam Rasulullah lantas memberi salam " Asalamualaika ya Rasulullah" . Air mata nya terus mengalir.

Tiba2 datang Amirul mukminin syaidina Abu Bakar memeluk Bilal dari belakang untuk menenangkan Bilal,sehingga reda tangisan Bilal.

Bilal,alang2 kamu sudah berada di sini laungkan lah Azan untuk kami,rayu amirul mukminin . Tidak wahai amirul mukminin,jawab Bilal.

Laungkan lah azan,kami rindu akan suara kamu,pinta syadina umar,syadina Bilal mengelang kan kepala.

Tiba2 datang lah dua orang cucu kesayangan Rasulullah iaitu Hassan dan Husin," Pak cik Bilal,laungkan lah azan sebagai mana pak cik laungkan nya di masa datuk kami masih ada.

Di peluk nya kedua_dua cucu kesayangan Rasulullah itu lantas di cium nya. Sebentar tadi aku baru menolak permintaan Khalifah dan permintaan Syadina umar, aku takut untuk menolak permintaan kamu berdua,aku takut nanti Rasulullah akan menolak permintaan aku.

Bilal naik ke atas menara,di tatapi nya satu persatu tempat kenangan bersama Rasulullah sambil air mata nya mengalir laju.

Allahu Akbar , Allahuakbar..

Terdiam seluruh penduduk kota madinah mendengar alunan suara azan tersebut.suasana penduduk kota madinah masa itu sangat terkejut.

Asyhadu ala ila haa illallah

Abu I'sa Rasulullah.
Apakah Rasulullah di bangkit kan semula bisik mereka.

Asyhadu ala ila haa illallah.

Tangisan penduduk kota madinah kian pilu,mereka terkenangkan saat mereka bersama Rasulullah,Syadina Abu Bakar ,umar dan penduduk madinah menitiskan air mata.kerinduan pada suara agung itu kembali lalu mencetuskan satu situasi yg tercatat sebagai sejarah buat umat akhir zaman.

Asyhadu anna Muhammad Rasulullah.

Terus Bilal tersungkur tidak dapat meneruskan azan nya lagi,lantas di sambut oleh syadina Abu Bakar dan Syadina umar," mengapa Bilal?".

Waktu tengah azan tadi sehingga aku menyebut nama kekasih ku,aku terlihat kelibat Rasulullah keluar dari rumah untuk solat berjemaah bersama kita.

Aku rindu Rasulullah.
Aku rindu Rasulullah.
Aku rindu Rasulullah.

Berlenangan air mata para sahabat dan penduduk kota madinah apa bila tukang azan Rasulullah pulang ke kota madinah untuk mengubati kerinduan nya kepada Junjungan Besar Muhammad S.A.W.

Rindu kah kita kepada Rasulullah?

Jangan lupa 12 Rabiulawal.

Salam Maulidur Rasul.

Menangis lah wahai sahabat,agar kerinduan kita pada Rasulullah terubat.

😭😭😭😭😭

Sambut Bulan Maulud dengan Salawat
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓
💞الّلهُمَّ صَلِّ💞
   🍓عَلَى سَيِّدِنَا🍓
             💞مُحَمَّدٍ 💞
                 🍓وَعَلَى آلِهِ 🍓
                    💞وَصَحْبِهِ💞َ
                🍓أَجْمَعْيْنَ🍓

Wednesday, July 20, 2016

Sungai Paling Jernih

Sungai yang paling jernih dan bersih...

Verzasca River, Switzerland...

Saturday, July 2, 2016

Minuman Selepas Period

Perkongsian dari FB Nurul Diana
haritu dah share dah . tp ramai dok tnya lagi
kali ni share details lengkap kit .

BAHAN2
halia ( anggaran besar ibu jari )
kunyit ( anggaran besar ibu jari )
serai ( dua batang )
daun pandan (2 helai )
gula batu atau madu ( ikut tekak )
air 3 cawan
tambahan jika perlu :::
:::: sireh ( 2 helai ) jika anda mengalami masalah keputihan
::::: manjakani ( 1biji ) utk merapatkan bahagian bawah : tidak sesuai utk anak dara
===============
basuh bahan dan rebus semua bahan
3 cawan air hingga jd 1 cawan air
tak perlu di potong / di hiris ( kalau nak hiris pun terpulang )
selepas air dah kering mjd 1 cawan tutup api minum ketika suam ( tak perlu di blend )
kelbehan minuman ni
menbersihkan rahim selepas period
mengeluarkan angin
anti kanser
memecahkan lemak2
mengurangkan masalah bau badan
kalau ada masalah kemaluan berbau pun elok minum ni
🏼 🏼minum sebulan sekali selepas period saja
# boleh di minum oleh anak dara . mak dara
ibu nyusu ( ikut kesesuaian bayi )
tidak sesuai utk IBU MENGANDUNG
===
SEDAP KE ?? rasa apa ?
🏼 tak rasa apa2 malah air ni wangi ( sbb sesuai utk bau badan ) ada gula batu di jamin tak pahit tp halia jgn lbeh2 nnt rasa pedas lak
jika anda tambah manjakani SUMPAH PAHIT GILA
kalau tak tambah ok je
-------
boleh amalkan if period tak teratur .tapi SEBULAN SEKALI SAJA uolss jgn nak buat bnyk kali ye dlm sbulan. minuman ni mmang utk sebulan sekali saja.. Sebab penggunaan manjakani, sireh , kunyit yg berlebihan akan menyebabkan cepat putus haid. Dlm erti kata lain cepat monopous. Umur 40an da monopous. Xnak yeeee ,, petua ni elok utk badan..tp kalau lbehan efek bdan lak.sama mcm ubat
======
pendapat peribadi

dah 3bulan amal minum ni . mmang bdan rasa ringan , sendawa besar . bau badan pun berkurang . rasa sihat je
aku mmang suka amal benda mcm ni lbeh percaya cara lama dri ubat2 kalau libatkan dalaman .

Friday, July 1, 2016

Petua Merawat Tumit Kaki Pecah

💁Petua Merawat Tumit Kaki Pecah 👣

👣Kecantikan tidak hanya dipandang pada bahagian atas sehingga boleh melupakan bahagian bawah seperti kaki. Kaki juga merupakan tumpuan utama seseorang. Tumit merekah merupakan masalag yang sentiasa di hadapi oleh kaum wanita. Kadang kala ia berpunca pada kasut yang kita pakai.

Mungkin pada mulanya, tumit pecah tidak menyakitkan. Namun jika dibiarkan begitu lama tanpa di rawat ia mungkin berdarah. Perkara ini bukan sahaja ditumpukan pada golongan wanita yang berusia sahaja, malah golongan muda juga tidak terkecuali.

Punca-punca yang menyebabkan tumit kaki pecah juga perlu di beri perhatian supaya anda mampu mengelakkan ia daripada terjadi lagi. Antara puncanya termasuk;

• Kulit kering akibat kandungan air tidak mencukupi
• Berat badan yang berlebihan
• Pemakaian kasut yang tidak sesuai atau kerap
• Alahan pada jenis sabun
• Alahan pada simen lantai
• Mengabaikan penjagaan kaki

Di bawah terdapat beberapa petua yang boleh di amalkan untuk merawat masalah ini.

Petua 1

🍭Masukkan beberapa keping asam keping dalam baldi yang berisi air suam. Rendamkan kaki dalam masa setengah jam. Lakukan sekerap yang boleh sehingga tumit kaki anda kembali pulih.

Petua 2

🍭Sapukan losyen setiap malam sebelum tidur. Lakukannya setiap hari. Pastikan anda memilih losyen yang bertindak untuk membaiki kulit (skin repair).

Petua 3

🍭Ambil sebiji betik muda yang berwarna sedikit kekuningan. Potong di bahagian kepalanya dan sapukan getah betik di tumit kaki yang merekah. Jangan risau, kerana getah betik tidak gatal. Lakukan sekerap yang mungkin sehingga anda nampak hasilnya.

Petua 4

🍭Selain betik, anda boleh menggunakan belimbing buluh juga. Dengan cara menggosok tumit kaki pada buah itu. Waktu terbaik untuk anda mengamalkan petua ini adalah selepas anda pulang dari kerja.

Petua 5

🍭Rendamkan kaki anda dengan air suam, kemudia ambil bawang putih dan gosok pada bahagian tumit yang merekah sehingga tumit halus seperti dahulu.

Petua 6

🍭Kita tidak tahu jika kita mempunyai alahan pada simen rumah. Jika anda seorang surirumah, pastikan memakai selipar walaupun ketika didalm rumah. Pastikan selipar anda itu selamat di gunakan di atas permukaan lantai.

Petua 7

🍭Ketika anda mandi, sapukan ubat gigi pada bahagian tumit kaki dan biarkan selama 10 hingga 15 minit. Lakukannya setiap kali anda mandi dan lihat hasilnya.
Selamat mencuba😊

Petua Sakit Tekak

Punca sakit tekak itu berbeza-beza, tapi kerap disebabkan oleh jangkitan kuman atau alahan. Bila Anda tidak mahu menemui doktor kerana menganggap masalah ini boleh diubati dengan mudah, maka Kasih Petua akan kongsikan petua hilangkan sakit tekak dengan ubat semula jadi, bukan ubat batuk pada umumnya.

1. Air dan Garam
Panduan:
Sediakan satu gelas air suam.
Campurkan ¼ susu teh garam ke dalam gelas, aduk.
Gunakan untuk berkumur.
Bila ada, Anda boleh memberi satu sudu makan Listerine untuk menyokong pembunuhan kuman.

Jangan pakai air sejuk sebab tidak berkesan hasilnya. Lebih baik gunakan air hangat. Air garam hangat mampu melegakan sakit tekak dengan cara kerja menghapuskan dan meneutralkan asid di tekak, mengurangkan rasa terbakar dan kesakitan pada tekak, serta mempercepat proses penyembuhan saluran tekak. Ingat, ramuan ini cukup dijadikan ubat kumur, bukan diminum (ditelan).

2. Air Putih
Air menjadi sumber kehidupan, Anda pasti setuju itu. Kekurangan cecair di dalam badan boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan, seperti tekak menjadi kering dan berhujung sakit. Salah satu ubat sakit tekak semulajadi yang murah dan boleh didapati di mana saja adalah air mineral. Air akan membantu mencairkan kahak dalam tekak, serta membuat mukosa atau dinding saluran tekak sentiasa lembap.

3. Air dan Limau
Ubat sakit tekak berkesan:
Ambil air masak sebanyak satu gelas.
Peras buah limau, lalu ambil air perasan sebanyak satu sudu makan.
Minum ramuan tersebut sehingga keadaan radang pada tekak boleh reda.

Limau boleh dipakai untuk memberi kesegaran pada tekak. Di dalamnya terdapat kandungan astringen yang diperbincangkan boleh menjadi petua hilangkan sakit tekak dan hilang suara semulajadi. Khabarnya pun limau boleh menjadi lawan bagi kuman-kuman yang bersemayam di dalam tekak.

4. Teh Hangat
Cara hilangkan sakit tekak semulajadi lain yang boleh Anda cuba yakni meminum teh hangat. Teh mempunyai antioksida yang boleh menyokong tubuh untuk memberi perlawanan terhadap jangkitan dan keadaan keradangan yang menyebabkan sakit pada tekak. Anda boleh menambah perasan lemon dan madu ke dalam teh hangat untuk meningkatkan khasiatnya dalam melegakan sakit tekak.

5. Madu
Pada madu yang berasa manis ini terkandung sifat anti-bakteria, anti-virus, dan anti-kulat yang boleh bertindak melawan jangkitan kuman penyebab sakit tekak. Ini hanya maklumat lebih lanjut dari mata sebelumnya. Anda boleh makan madu dengan air suam ataupun dicampur teh.

6. Air Cengkih (Ulas)
Ulas merupakan bahan rempah yang boleh dipakai untuk merawat sakit tekak. Pembuatannya mudah sekali, seperti ini:
Sediakan 1 - 3 sudu teh serbuk cengkih.
Masukkan ke dalam satu gelas air matang, aduk.
Pakai untuk berkumur beberapa kali.

Ulas bersifat antibakteria dan anti-inflamasi yang boleh mengatasi keadaan kurang menyenangkan pada saluran tekak.

7. Sup Ayam
Pada petua atasi sakit tekak dan batuk pun, sup ayam adalah makanan yang disyorkan untuk mengubati batuk. Ternyata, ini juga sesuai buat pesakit sakit tekak. Pada bahagian kuah sup ayam terkandung natrium yang boleh melegakan radang tekak. Bila Anda penyuka sup ayam, pasti ini merupakan good news.

Apabila semua petua hilangkan sakit tekak di atas tidak berjaya, maka sebaiknya Anda menemui doktor agar mendapat pengendalian lebih eksklusif.

Thursday, April 7, 2016

Sujud Sahwi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم..
الْحَمْدُ لِلّه ... 😊
.
🌸🍃#CARA_SUJUD_SAHWI: Sujud Sahwi ini, kita lakukan selepas baca Tahiyyat Akhir... sebelum kita beri salam.
.
🌸🍃Sebelum kita beri salam... kita sujudlah ✌🏻2 kali lagi. Itulah yang dinamakan "Sujud Sahwi".

🔆Bacaan Sujud Sahwi:
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنَامُ وَلَا يَسْهُوْ
(Subhana man la yanamu wala yashu)
.
🌸🍃Atau... kita boleh saja gantikan bacaan sujud sahwi ini☝🏻, dengan bacaan biasa kita lakukan semasa kita sujud:

🔆Iaitu: 
سُبحَانَ رَبِّيَ الَاعلَى وَبِحَمدِه
(Subhana robbial 'agla wabihamdih).
.
🌸🍃(Time duduk antara dua sujud tu, baca bacaan seperti biasa saja, رَبِّى....).
والله أعلم..
.
(Ustaz Hj Mohd Salleh Hj Hussein, "Kuliah Ilmu" @ Pusat Tarbiyyah Cwgn Ulu Mahang, Kulim Kedah)
.
🌀Silakan Share..
🌀Moga Bermanfaat..
🌀 آمِّيْنَ, آمِّيْن, آمِّيْن,َ يا رَبَّ الْعَالَمِيْن
.
❤ الَّلهُمْ صلِّي علَى سَّيدْناَ مُحَمّـدْ, ❤ 

Monday, April 4, 2016

Tip Bergambar

Macamana cara nak nampak cantik dalam gambar?

Boleh refer tips ini 😝

Thursday, March 31, 2016

Renungan bersama

Dulu selepas berhenti kerja dengan bank saya berkerja dengan sebuah syarikat swasta setelah ditawarkan pakej yg sangat menarik oleh rakan sekampung. Masa tu baru je beli kereta wira. Bulan pertama gaji dah tak bayar  ... bulan kedua boss pergi bercuti ke UK rakan kongsi boss tu ambik duit jualan utk bayar gaji saya sbb kesian tengok saya ...

Bulan ketiga saya berhenti kerja dan merempat di kl. Kereta tak bayar bermula dari situ. Dahlah merempat kereta tak bayar duit tak ada ... kereta pulak finance dgn hong leong bank set kaki tarik kereta kat kl ni paham2 jelah dia punya gangster ...

Saban malam saya dampingi Tuhan mohon petunjuk dan kekuatan .. saya merempat di masjid seri petaling ... di situ saya mula dalami hadis nabi dari bayan subuh dan kitab2 taklim ... saya merempat di bukit botak rumah setinggan ... di situ saya melihat orang susah hidup setinggan tapi baik hati ... saya belajar erti kasih sayang dan saya berazam untuk membantu orang2 susah kerana mereka juga insan ...

saya tak buat benda jahat. Saya dampingi orang berilmu .. saya belajar kitab2 lama ... saya belajar fiqah tauhid dan tasawuf ... saya khatam kitab imam Nawawi dan beberapa kitab ulama2 tersohor ... walaupun saya bukan dari background orang agama ...

alhamdulillahh. .. takde siapa datang tarik kereta ...

Saya cuba pinjam duit sedara mara dan kawan2 untuk hidup ... takde siapa nak bg pinjam ... saya makan sekali sehari hanya nasi putih dgn kuah dan minum air paip ... itulah hidup saya di bukit botak selayang menumpang di rumah setinggan ...

saya call sedara mara  yang kerja best tapi sedara saya tu pulak bagi tahu abah yang saya call dia nak pinjam duit ... kesian kat abah sebab abah lagilah tak mampu nak tolong ... saya kerja cuci kereta sambil cuba2 cari kerja lain kat KL, kaki palsu hari2 basah ... kaki saya melecet teruk setiap hari ... kaki kiri rasa lenguh sangat2 sebab lama berdiri kerja kedai makan ... bila malam kaki kiri selalu kekejangan sebab lama berdiri sebelah siang ... ada pernah rakan yg kerja bank datang makan kedai makan tempat saya kerja ... mereka ketawakan saya ... saya di ketawakan dan di malukan  ... ada yang fitnah macam2 ... saya di pukul di tempat kerja di tuduh curi tulang walhal saya pergi solat dan kaki saya sakit utk jalan cepat2 balik kerja ...

saya bertahan dan akhirnya Allah bagi ilham utk berniaga kecil-kecilan. ..

saya berhijrah ke kuantan ... dengan modal air liur saya yakinkan kawan2 di kuantan ... saya bukak syarikat perunding  latihan tumpang ofis kawan ... dan kini sudah 16 tahun golden minds dlm industri perunding dan latihan ...

Saya nak bina hati2 rakyat Malaysia yang saling hormat menghormati, negara bangsa yang hebat berteraskan tolak ansur dan hidup harmoni berkasih sayang ... saya nak bina jiwa2 rakyat Malaysia yang tak lagi berdengki, jadi orang baik-baik ... saya nak bina jiwa kental anak2 muda yg tak mudah mengalah dengan dugaan Allah ... kental jiwanya, hormat orang tua, rajin bekerja, cintakan ilmu, sopan dan teguh peribadinya ...  saya nak bina negara ini dengan berteraskan kasih sayang dan perpaduan kaum yg ikhlas ... saya jadi motivator tanpa saya rancang ... saya berceramah ke seluruh Malaysia bermula dari situ ...

bila mula2 untung berniaga dulu  mak pesan bayar hutang kereta dulu ... bayar hutang kredit kad dulu  .. jgn cepat nak beli itu beli ini ...

saya jelaskan hutang2 bank .. terkejut staf bank bila saya datang bayar kereta yang tertunggak 14 bulan .. katanya biasanya kalau dah 14 bulan tak ada orang bayar dah ... lesapp terus ...

pegawai bank bagi diskaun banyak .. saya sujud syukur dalam surau bangunan bank tingkat 2 ... saya menangis sebab saya dah bebas dari hutang ...

Saya tak pernah buat pinjaman utk berniaga
Sebab saya yakin untuk kembangkan perniagaan
bukannya perlukan duit
Tapi perlukan Allah di sisi
Saya ada Allah
Saya ada doa mak
Saya ada keyakinan diri
saya yakin dengan apa yang saya buat

Jangan pinjam duit ah long
Jangan lari dari masalah yg kita sendiri buat
Jangan berhenti berusaha
Jangan jauh dengan Allah
Jangan tambah masalah
Bertaubat setiap hari sbb kita manusia yg lemah selalu buat dosa ...
Sayang mak abah sampai bila2 ... pulanglah ziarah mereka
mintak mak doakan ...

Dan jadilah orang baik-baik. ..
Berdoalah dan bertahanlah ...
Allah sedang menguji kita utk jadi hebat.

Hiduplah sederhana kerana kesederhanaan itu sifat para wali

Mintaklah dengan Allah bukan dengan makhluk kerana Allahlah yg bukak hati makhluk utk datang membantu.

Jommmmm jadi orang baik-baik

Ikhlas dari
Dr Raja Shamri Raja Husin
Casa De Raja
Pasir Puteh Kelantan
27 Mac 2016

Thursday, March 10, 2016

Saturday, February 27, 2016

KENYATAAN YB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN

Majlis Tertinggi UMNO memutuskan untuk menggantung saya daripada jawatan Timbalan Presiden. Keputusan ini telah saya jangka. Ia bukan satu perkara yang mengejutkan.

Sejak saya digugurkan daripada kabinet, saya telah dihalang daripada menjalankan tugas sebagai Timbalan Presiden. Saya disekat daripada menghadiri program-program parti. Majlis parti yang dianjurkan untuk saya diarahkan supaya dibatalkan. Ahli-ahli parti yang menyokong saya diugut. Malah, buat pertama kali dalam sejarah, seorang Timbalan Presiden dihalang daripada berucap dalam perhimpunan agung.

Sepanjang enam tahun saya memegang jawatan Timbalan Presiden, saya tidak pernah mengabaikan tugas dan tanggungjawab saya membantu Presiden. Saya mengetuai jentera pilihanraya BN dalam setiap kali pilihanraya kecil atau pilihanraya umum dan bekerja keras untuk memastikan kemenangan BN. Dengan kemenangan itulah, maka Presiden selaku ketua parti kekal menjadi Perdana Menteri. Tidakkah itu bermakna saya membantu Presiden?

Saya juga melakukan tugas-tugas lain seperti mempengurusikan mesyuarat pengurusan UMNO, mesyuarat pengurusan BN, menyelesaikan masalah-masalah parti, memantapkan jentera pilihanraya, turun ke bahagian-bahagian dan tugas-tugas untuk memastikan kesempurnaan perjalanan parti. Ini bermakna saya telah membantu Presiden dalam mentadbir dan mengurus parti.

Saya juga bertanggungjawab menyampaikan pandangan dan keluhan ahli-ahli kepada Presiden serta menegur Presiden jika dia melakukan tindakan yang menjejaskan kepentingan UMNO. Inilah yang saya lakukan apabila saya menegur Presiden berhubung pembabitannya dalam skandal 1MDB dan derma RM2.6 billion.

Semua ini saya lakukan dengan niat untuk memastikan kesempurnaan perjalanan parti dan mengembalikan kepimpinan UMNO ke landasan yang betul supaya UMNO terus diterima oleh rakyat. Tetapi saya telah dihukum kerana kononnya saya tidak membantu Presiden.

Adakah membantu Presiden itu bermaksud menyokong Presiden secara membuta-tuli termasuk mempertahankan kesalahannya? Saya tidak fikir begitu. Jika Datuk Seri Najib melakukan kesalahan, maka wajib bagi saya dan yang lain-lain di dalam UMNO menegurnya dan meminta dia memperbetulkan kesilapannya demi kebaikan parti. Jika dia berterusan melakukan kesilapan, dan semua orang di dalam UMNO bersekongkol mempertahankan kesilapannya, maka kesan buruk akan terpalit kepada UMNO.

Hari ini tercatat dalam lipatan sejarah UMNO, seorang Timbalan Presiden yang dipilih dalam pemilihan parti digantung daripada jawatannya oleh MT semata-mata kerana tindakannya menegur Presiden. Nampaknya, kuasa MT mengatasi suara ahli-ahli parti yang memilih saya sebagai Timbalan Presiden.

Ketika pindaan perlembagaan UMNO dibuat untuk membolehkan ahli-ahli di akar umbi memilih pemimpin utama parti, UMNO dicanang sebagai sebuah parti yang paling demokratik di negara ini. Tidak ada mana-mana parti di Malaysia yang membuka ruang seluas-luasnya kepada lebih 140,000 perwakilan dari seluruh negara memilih pemimpin-pemimpin utama parti.

Namun, keputusan MT hari ini langsung tidak memperlihatkan UMNO sebagai sebuah parti yang demokratik. Suara majoriti ahli, malah majoriti rakyat, diketepikan dengan sewenang-wenangnya oleh MT semata-mata untuk mempertahankan seorang individu yang terpalit dalam skandal rasuah dan penyelewengan yang amat memalukan.

MT gagal menangani krisis kepimpinan parti yang berpunca daripada penglibatan Najib dalam skandal IMDB dan derma RM2.6 bilion yang tidak dijelaskan dengan sepenuhnya oleh beliau. MT tidak berani bertanya Najib jika benar RM2.6 bilion itu wang parti, kemana perginya wang itu selepas akaun ditutup pada 2013. MT juga tidak bersedia bertanya Najib mengenai tuduhan wang SRC International berjumlah RM42 juta yang masuk ke dalam akaun Najib. Skandal yang menyelubungi Najib telah memberi imej yang amat teruk kepada parti, kerajaan dan memalukan rakyat.

Mengenai wang yang dikatakan masuk ke akaun peribadi Najib dari SRC International, saya diberitahu mengenainya oleh mantan Peguam Negara sendiri beserta dengan buktinya sekali yang sah merupakan suatu perbuatan jenayah! Saya beristighfar!

Yang terbabit dalam skandal 1MDB dan derma RM2.6 bilion bukan saya, tetapi Najib. Yang menerima RM42 juta duit SRC International bukan saya, tetapi Najib. Yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan berhadapan dengan risiko pendakwaan jenayah bukan saya, tetapi Najib. Yang ditolak oleh sebahagian besar rakyat bukan saya, tetapi Najib. Yang menjadi punca segala masalah UMNO hari ini bukan saya, tetapi Najib. Peliknya, yang digantung adalah saya, manakala Najib terus bersenang-lenang menikmati kuasa jawatan dan wang yang ada padanya.

MT lebih mementingkan soal teknikal dalam mengambil tindakan terhadap diri saya daripada meneliti kandungan ucapan-ucapan saya yang mempunyai implikasi jauh lebih besar terhadap masa depan UMNO dan negara.

Malah MT juga tidak mengikut prosedur tatatertib. Saya tidak diberikan surat tunjuk sebab dan tempoh masa untuk membela diri. Saya tidak dihadapkan ke Lembaga Disiplin untuk membolehkan lembaga membuat perakuan kepada MT. Ahli biasa pun diberikan peluang untuk membela diri sedangkan saya terus dihukum. Nampaknya MT tidak sabar-sabar untuk menggantung saya. Walau bagaimanapun, saya tidak akan merayu.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa pada peringkat awalnya, beberapa pemimpin utama UMNO datang menemui saya mengadu hal mengenai pelbagai skandal yang menyelubungi Najib dan isterinya. Mereka meminta saya melalukan sesuatu untuk memperbetulkan keadaan. Mereka bimbang UMNO akan ditolak oleh rakyat jika Najib terus memimpin parti.

Saya katakan kepada mereka bahawa saya tidak boleh memperbetulkan keadaan secara bersendirian. Saya cadangkan supaya mereka bersama-sama secara kolektif menasihati Najib. Mudah-mudahan dia bersedia untuk memperbaiki kesilapannya demi menyelamatkan UMNO dan negara. Malangnya, mereka tidak berani menasihati Najib.

Akhirnya, apabila keadaan bertambah teruk saya mengambil tanggungjawab untuk menegur Najib dalam pertemuan empat mata bersamanya, dalam mesyuarat kabinet, mesyuarat MT dan kemudiannya dalam platform parti secara terbuka. Apabila saya mula bersuara, orang-orang yang sebelumnya datang menemui saya mula menjauhkan diri daripada saya. Hari ini, orang-orang inilah yang paling lantang mengecam saya.

Saya tidak berduka dengan apa yang terjadi kepada diri saya. Namun saya berasa jengkel. Apa sudah jadi dengan sistem nilai di dalam UMNO? Telah terhapuskah nilai-nilai kejujuran, keikhlasan dan keberanian untuk menyatakan yang hak dan menentang yang batil? Telah leburkah semangat perjuangan dalam diri pemimpin UMNO? Atau, apakah yang bermaharajalela hanyalah nafsu kuasa yang penuh muslihat dan tipu daya?

Barangkali sistem nilai dalam UMNO telah punah. Mereka yang berkepentingan tidak lagi dapat membezakan mana yang benar dan mana yang salah. Yang diutamakan bukanlah matlamat asal perjuangan parti, tetapi kepentingan diri. Akibat daripada ini UMNO akan rosak dan ditolak oleh rakyat.

Hari demi hari, kredibiliti dan imej negara juga semakin terjejas. Keadaan ekonomi semakin tidak menentu, rakyat dihimpit masalah kos sara hidup yang semakin meningkat manakala ruang demokrasi dan kebebasan semakin tertutup. Mereka yang lantang mengkritik Najib ditahan di bawah undang-undang keselamatan, portal berita atas talian disekat dan suara-suara yang menentang ditekan dengan pelbagai ugutan.

Najib juga sedang mengukuhkan kuasanya. Peguam Negara memberikan alasan paling tidak munasabah untuk menolak pendakwaan ke atas Najib walaupun mempunyai bukti yang kukuh. Hanya kerana dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri, Peguam Negara tidak berani mendakwa Najib. Institusi seperti SPRM dan Bank Negara tidak dapat berfungsi dengan sempurna kerana ditekan oleh mereka yang berkuasa. Akta Majlis Keselamatan Negara pula digubal untuk memberi kuasa kepada Perdana Menteri mengisytiharkan kawasan keselamatan yang impaknya sama seperti pengisytiharan darurat.

Dalam menghadapi kemarahan rakyat terhadap kepimpinannya, Najib menggunakan segalakuasa yang ada padanya untuk menekan suara yang menentang dan mendiamkan pengkritik. Kita sebenarnya sedang menyaksikan keruntuhan institusi demokrasi dan kemunculan seorang diktator baharu.

Saya akan terus bersuara untuk menegakkan kebenaran dan menuntut reformasi institusi (institutional reform) yang lebih menyeluruh. Kuasa Perdana Menteri untuk menasihati Yang Di-Pertuan Agong dalam pelantikan dan pelucutan jawatan Peguam Negara mesti dihadkan. Oleh kerana Yang Di-Pertuan Agong dalam menjalankan kuasanya di bawah Perlembagaan bertindak atas nasihat Perdana Menteri, maka sesiapa sahaja yang menjadi Perdana Menteri boleh terlepas daripada pendakwaan jenayah dengan hanya menasihati Yang Di-Pertuan Agong supaya melucutkan jawatan Peguam Negara.

Jika Peguam Negara bukan seorang yang berani, maka Perdana Menteri akan menjadi seorang yang amat berkuasa dan kebal di sisi undang-undang. Dia boleh dengan sewenang-wenangnya melakukan apa sahaja jenayah dan terlepas daripada sebarang hukuman. Ini bukanlah sesuatu yang adil malah amat bertentangan dengan prinsip bahawa semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang.

Selain itu, Jabatan Peguam Negara, SPRM, Bank Negara dan Polis Di-Raja Malaysia mesti dipastikan bebas untuk menjalankan fungsi masing-masing tanpa diganggu-gugat oleh sesiapapun. Peranan mereka di bawah Perlembagaan dan undang-undang negara mesti diperkukuhkan. Kuasa Perdana Menteri dalam pelantikan ketua-ketua agensi ini mesti dihadkan untuk membolehkan mereka bertindak secara bebas dan telus.

Saya fikir, episod hitam yang berlaku di Malaysia sedang mematangkan kita. Jika kita mahu melihat Malaysia kembali menjadi sebuah negara yang dihormati dan rakyat menikmati kehidupan yang lebih sejahtera, maka kita mestilah bersedia untuk bersama-sama menuntut perubahan. Ia bukan sekadar mendesak Perdana Menteri supaya berundur, tetapi menolak institusi politik yang telah gagal dalam memenuhi aspirasi rakyat. Ketepikan sentimen kaum, agama dan ideologi untuk membentuk suatu konsensus atau muafakat rakyat ke arah mewujudkan sebuah kerajaan yang adil, amanah dan berintegriti.

Saya menghargai semua pihak yang menyatakan sokongan untuk terus berjuang bersama saya. Datuk Seri Shafie Apdal dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir telah lebih awal menyatakan sokongan kepada saya. Kepada kedua-dua mereka saya ucapkan terima kasih. Kepada pemimpin akar umbi UMNO terutamanya Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) yang berani berkata benar saya ucapkan tahniah. Saya juga amat menghargai pendirian UMNO Pagoh yang tidak gentar mengharungi badai gelombang bersama saya. Marilah kita terus berjuang!

Rakyat mesti bangkit untuk menentang kezaliman dan kemungkaran. Selamatkanlah Malaysia.  Saya bersedia untuk bersama-sama anda dalam perjuangan ini. Jangan takut kerana yang Maha Berkuasa ialah Allah s.w.t.

Allahu Akbar!


MUHYIDDIN YASSIN
27 Februari 2016

Monday, February 22, 2016

Lupus Hutang

1. Senaraikan jumlah hutang.

2. Hapuskan hutang yang mempunyai baki paling sedikit dan caj yang paling tinggi dikenakan.

3.Ulang dan ulang sehingga selesai.

Lupuskan hutang perlu disiplin. Lupakan dulu membeli belah barangan yang bukan keperluan. Jika perlu membeli barang bukan keperluan secara berhutang bermakna kita belum mampu memilikinya.

Sunday, February 21, 2016

# 49 Nasihat Syed Mokhtar Al-Bukhary. Khas Buat Para Usahawan & Bakal Usahawan.

# 49 Nasihat Syed Mokhtar Al-Bukhary. Khas Buat Para Usahawan & Bakal Usahawan.

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan

2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.

4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.

5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.

10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?

11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.

12. Ketika Allah memberikan kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah.

14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.

15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia- ia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa !

16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.

17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.

18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.

19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.

21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.

22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).

23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.

24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.

25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat. Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.

26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki). Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan badan.

27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.

28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.

29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.

30. ......kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyai dan jadi nakal. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.

31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.

32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.

33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.

34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.

35. Lifestyle ? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab. Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.

36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.

37. Tiada sebab orang kenapa Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju. Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.

38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.

39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.

40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar). Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar. Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.

41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.

42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.

43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.

44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.

45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.

46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.

47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.

48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.

49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi. Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan.

Tambahan Kalau pun tak mahu membantu orang melayu, lebih lebih lagi Islam jangan lah kita tergulong atau bertanggung jawab menyumbang pada pembunohan kegiatan amal orang Melayu dan Islam.

Friday, January 1, 2016

2016

.          🔴🔴🔴
        🔴🔴🔴🔴🔴
   🔴🔴          🔴🔴
                       🔴🔴
                  🔴🔴
             🔴🔴
        🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴🔴

        🔴🔴🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴🔴
   🔴🔴          🔴🔴
   🔴🔴          🔴🔴
   🔴🔴          🔴🔴
   🔴🔴          🔴🔴
   🔴🔴          🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴🔴
        🔴🔴🔴🔴

                🔴🔴
           🔴🔴🔴
      🔴🔴🔴🔴
                🔴🔴
                🔴🔴
                🔴🔴
                🔴🔴
                🔴🔴

         🔴🔴🔴🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴🔴
   🔴🔴
   🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴🔴
   🔴 🔴          🔴🔴
   🔴 🔴           🔴🔴
   🔴🔴🔴🔴🔴🔴
         🔴🔴🔴🔴

     🌟。❤。😉。🍀
     。🎁 。🎉。🌟
     ✨。\|/。🌺
      Happy New Year
        2⃣ 0⃣ 1⃣ 6⃣
     💜。/|\。💎
     。🍀。 🌹。🎉。
      🌟。 😍。 🎶 💗

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...