Monday, September 21, 2015

Adab menjawab salam

97% muslim yang aku jumpa bila disebut:          "Jef, Naz kirim salam".         
Akan dijawab,
"Yeke? WA'ALAIKUMUSSALAM".

Nmpk mcm takde masalah kan?

Tertanya2 jgk apa masalahnya kan?
Yupp, memang ada masalah. 

Sebenarnya, jelas di dalam hadis nabi SAW, nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen (org tengah) maka jawapan yg diberi kpd kiriman salam tu bukannya, 'waalaikumussalam'

tapi...

"wa'alaika wa'alaihissalam".
        
Sbb apa?         
Azuan suruh Ali kirim salam kat Ain Su.
Ain Su jwb "wa'alaikumussalam".

Sdgkan:- "Wa'alaikumussalam= Selamat sejahtera ke atas KAMU.         

Jadi, salam Azuan kpd Ain Su tak terjawab kan?
Sbb Ain Su doakan salam tu kepada Ali.
SEDANGKAN ALI TU ORG TENGAH.         
Manakala:-
Wa'alaika wa'alaihissalam= dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera.

Maka salamnya terjawab. Indahnya islam.   

Note: hukum memberi salam itu sunat,tapi menjawab itu wajib. Jadi, kalau salah jawab, bermakna MASIH BELUM JAWAB.

*Sebarkan, jgn mintak izin, Ilmu2 Allah ni utk disebarkan.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...