Tuesday, May 22, 2012

Gegata & Kelopak Garam


Gegata / Kelopak Garam adalah penyakit di mana anda akan berasa gatal-gatal di kulit. Bila di garu, ia akan membengkak (cam dalam gambar kat atas tu). Ada yang menyatakan penyakit ni terjadi bila kita salah makan sesuatu makanan atau kita alah terhadap sesuatu makanan tersebut.

Kalau kat kampung aku, memang dah familiar perkataan Kelopak Garam tu.. Cuma perkataan Gegata tu je la sedikit asing. Aku dapat tahu perkataan ni pun dari seorg opis mate. Semalam la, tima tengah dok buat keje. Aku pun tunjuk kat dia yang tangan aku ni bengkak ngan gatal2.. Pastu dia pun cakap... Ooo.. ni gegata ni..
Aku pun apa lagi.. Gegata? Xpernah dengar pun.. So, dia pun start la google psl penyakit gegata ni..

Malam tu dah la panas.. Air cond kat sini bukak sampai pukul6 je. Lain dari waktu tu kena guna kipas je la.. Apa lagi.. Gatal gile.. Aku rasa kulit kat belakang aku tu dah tebal seinci dah.. Menderitanya! Aku ciao pukul 8.30mlm kot.. Plan nak stay back la lewat sket habiskan kerja.. Tapi dah x mampu dah..

Aku kena p cari gak farmasi ke, klinik ke.. Nak cari ubat. Aku p farmasi kat Guardian. Area Masjid Jamek.. Ala.. nasib x bape nak baik.. Dia dah tutup dah.. Aku cepat2 pergi kat satu farmasi kat dalam Sogo.. Masa kaki langkah nak masuk Sogo tu siap ada pengumuman lagi.. "Sogo akan di tutup dalam masa 10 minit lagi".. Huhuhu.. Tapi dalam hati berharap farmasi tu x tutup lagi..

Turun je tingkat bawah tu.. Aku tengok bnyak gerai dah kena selimut.. Farmasi tu?
Fuh.. Nasib baik belum...
Aku pun p la kaunter cakap nak ubat gatal. Aku pun tunjuk bengkak kat tangan aku tu..
Salegirl tu pun bagi la satu ubat.. Aku pun tengok kat belakang ubat tu.. tulis.. "Cetirizine HCI".
Aah.. betul la ubat ni.. Ok lah.. Sy nak 1 ubat ni..
Lepas bayar aku telan terus 2 biji. Semoga cepat la hilang gatal tu..

Pagi tadi, lepas bangun tido. Aku tengok badan2 aku dah kembali ke normal. Yay!!
Boleh la makan sotong lagi hari ni sebab dah ada ubat.. Heheh..
Sebenarnya aku memang selalu dah kena penyakit ni..
Nak bt camne kan.. Dah nasib..
Aku x boleh nak pantang makan Sotong & Udang sebab tu memang feveret aku..







Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...