Thursday, December 29, 2011

Kali Pertama buat passport


Ni aku nak cite pengalaman aku buat passport nih.. Dah tua2 baru nak merasa p jalan oversea.. Company kitaorg mewajibkan sesapa yang dah keje lebih setahun untuk join company trip tahun depan. Tarikh belum confirm tapi dengar2 dorg cakap 11-14 January 2012.

Dah nak p oversea, mestilah kena ada passport. Yer x?
Google punya google tempat nak buat passport kat KL ni..
Member aku cakap ada 2 tempat kat KL ni. 1 kat Damansara 1 lagi kat Wangsa Maju.
Aku pilih nak buat kat Jabatan Imigresen Wangsa Maju.
Sebab aku rasa tempat tu cam lagi dekat dari kat Damansara.

Pagi tu.. 28.12.2011. Aku bangun awl. Pkl5.30 kot klu x silap.
Dalam kepala aku dah risau dah.. sebab aku belum fotostat ic. Rasa2 ada kot kedai fotostat kat situ. Sebab bnyak blog yang aku jupa cakap camtu.Kena bwa jugak gambar terbaru 2 keping. Gambar no problem aku ada siap 4 keping lagi! Hehehe.. At last but not least kena ada jugak ialah no sijil surat beranak. No ni aku sms mak aku je tnya dia.. Seb baik xyah bawak photocopy sijil surat beranak jugak. Klu x mana la aku nak cari?

Aku naik LRT je p sana. turun kat Sri Rampai. Pastu naik teksi. Driver tu hantar betul2 kat depan pejabat tu. Tambang teksi kena RM5.50. Keluar je dari teksi. Ada aunty2 datang tnya.. Dah tangkap gambar ke belum? Dah photostat ic ke belum? Berebut2 diorg cari pelanggan..
Aku p photostat ic je.. 1 keping kena 40 sen .

Sampai sana je dalam pkl 7.50. Aku tengok dah baris panjang gile dah.. Dahsyatnyer.. Mesti dorg ni tggu dari pintu pejabat x bukak lagi dorg dah sampai.. Aku masuk kat dalam pejabat tu. Aku ambik borang. Tempat nak isi borang xde la pulak. Aku pun baris gak la yang dorg yang ramai2 tu utk ambik no.

Korang tau pukul bape baru aku dapat no?
Pukul 10.15 baru aku dapat no tau.. Sampai sakit kaki ngan tumit aku ni berdiri lama. Dah la ngan beg laptop aku lagi.. Seb baik x pengsan. Bila dah dapat no aku ingat dah boleh duduk dah.. Tapi belum lagi.. Tempat lak penuh.. Sesak gile..  Tensen2.. Tnggu lagi aku ntah bila no aku ni nak panggil...

Pkl11.40 baru no aku kena panggil.. Siap process borang.. Pastu kena tnggu giliran bayar lak.. Tggu lagi.. At last kena tggu giliran nak amik passport pulak.. Huhuhuhu... Tggu lagi...
Dekat pukul 1 petang baru process buat passport aku selesai.. Memang pengalaman yang awesome lah! Hehehehe...

Ni dia tempat yang aku pergi tu. Jabatan Imigresen Wangsa Maju
P/s: Dengar2 Pejabat Imigresen Damansara dah berpindah ke Hartamas? Betul ke?



****NEW****
|Lip Stick Merah jambu|
|Pakar design kereta dunia!|
|Gile Internet?!|
|Kumpul duit poket!|
***********

2 comments:

Ujie Othman said...

akak stkt pasport g spore zaman dolu2 tu ada la..skrg dh tak laku pun!

*ada temankan husband buat psport kat putrajaya..mudah & tak sesak sgt.

Shuhaida Subri said...

putrajaya xramai org kot. kat wangsamaju mmg crowded gile.. kawasan tumpuan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...