Tuesday, November 15, 2011

Petua dan faktor Ulser Mulut



Selalunya musim panas baru aku kena penyakit ni. Tapi musim2 hujan camni pun boleh terkena gak.. Tapi kali ni jadi kat lidah plak.. Sakitnya!! Hilang selera makan aku! Nak makan apa2 pun susah..
Sakit ya amat!

Kepada sesapa yang mengalami nasib yang sama..
Apa korang buat ek?
Aku selalu sapu ngan ubat gigi je. Mula2 memang pedih sket. Lepas tu kurang la sket. Boleh la lepas nak makan2 sket.

Lepas google2 sket.. Banyak gak petua aku dapat. Antaranya:-

(1) Tekap tempat tu dengan asam keping/asam gelugor

(2) Kumur ngan air suam + garam

(3) Letak marjerin

(4) Letak ais

(5) Letak bonjela

Antara faktor-faktornya adalah:

(1) Tekanan yang berlebihan atau stres

(2) Makanan yang berasid

(3) Makana-makanan tertentu hanya pd individu itu – yang biasanya seperti coklat, citrus, kacang-kacang, tomato, gandum dan strawberry

(4) Sensitif terhadap sesetengah bahan kimia seperti sodium lauryl sulphate

(5) Sedang sakit
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...