Tuesday, October 4, 2011

RESIPI BONDA #1 - Kuah Ayam Percik


Kali ni nak share resipi plak..
Sebenarnya saja je aku nak taip dalam ni sebab kalau letak dalam buku resipi tu kadang2 aku pun xtau mana dah aku letak buku resipi aku tu.. Hehehehe..
Resipi ni aku dah cuba 3x.
Memang menjadi dan sedap.

Kuah Ayam Percik

Bahan2:-

1. Bawang putih
2. Bawang Merah
3. Halia
4. Jintan Manis
5. Jintan Putih
6. Gula
7. Garam
8. Cili kering
9. Sos cili

Cara2:-
1. Bawang Putih, Bawang Merah, Halia, Jintan Manis, Jintan Putih blender sampai halus.
2. Bahan blender tadi di masak dengan ayam sampai empuk masukkan gula ngan garam sket.
3. Asingkan ayam, blender cili kering dan masak sekali lagi dgn bahan yang di blender awal2 td.
4. Masukkan gula & garam
5. Masukkan sos cili
6. Masak hingga kuah pekat

Siap! Kuah ini boleh di gunakan untuk bakar ayam, ikan, daging dan lain2. Ikut selera masing2 la.. Nyum2.. Sedapnya!!!


Posting yang berkaitan:-

Percubaan Pertama - Ayam Percik
Mengenali Rempah

2 comments:

pinky_liscious said...

wah meleleh air liur...sluuurp!

Shuhaida Subri said...

wah... sedap2... memang sedap!.. hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...